NLT

Leren: wat werkt wel, en wat werkt niet (of niet zo goed)

De NLT module Hersenen en Leren heeft een twist. Je leert alles over Hersenen en Leren, en je gebruikt die kennis om je eigen leren te verbeteren.

Als voorschot vast een aantal inzichten die zijn gefundeerd op wetenschappelijk onderzoek:

Laten:

  • Markeren? Het heeft niet zo veel zin, dus laat die stiften maar in je tas zitten. . .
  • Samenvatten? Mwaa, het heeft niet zo veel nut (behalve als je er heel erg goed in bent . . )

Doen:

  • Regelmatig studeren! Begin vanaf het begin van de stof met leren.
  • Korte regelmatige leersessies! Als er meer tijd tussen het leren zit blijft het beter hangen.
  • Tentamenvragen bedenken! Verzin vragen die je zelf moet beantwoorden, en kijk of het klopt.
  • Flashcards maken. Schrijf begrippen of vragen op een kaartje, met op de achterkant het antwoord. Wat je weet verplaats je naar achter, wat je niet weet blijft vooraan in de stapel. Ook leuk om met een klasgenoot op elkaars flashcards te oefenen.
  • Beelden verzinnen bij tekst. Bedenk iets (of doe iets!) bij een begrip. Niet altijd handig (want niet alles laat zich in beelden vangen) en niet voor iedereen geschikt
  • Mindmaps maken. Zo leer je de stof te structureren en zie je gemakkelijker zowel details als de grote samenhang.

Hoe weet ik dit allemaal?

Nou . . .

Leave a Reply