VLCinstruct

Leren van elkaar

NLT, Techniek

Arduino stoplicht met geluid

Inleiding

In het dagelijks leven zie je veel voetgangers oversteek plekken met stoplichten. Deze stoplichten zijn over het algemeen voorzien van een geluidje als het stoplicht voor de voetgangers op groen staat. Soms hoor je de stoplicht tikjes niet bij een drukke weg en is het voor de blinden erg lastig om over te steken. Wij hebben zo’n stoplicht opnieuw ontworpen dat het precies hetzelfde werkt maar dat er een geluidje op normaal volume wordt afgespeeld van Pirates of the Caribbean. Zo is het voor de blinden veel leuker om over te steken en genieten ze ook nog van een geluidje van Pirates of the Caribbean. In Japan gebeurd dit al en ons leek het ook leuk om het idee naar Nederland te brengen om zo het oversteken leuker te maken.

Benodigdheden

  • Breadbord
  • Laptop
  • Werkende Arduino
  • 5x 220 Ohm Weerstand
  • Oude speaker met 2 draadjes (plus en min)
  • Draadjes
  • 2 groene led lampjes
  • 2 rode led lampjes
  • 1 oranje led lampje

Uitvoering

Sluit de bovenstaande benodigdheden aan zoals in de afbeelding hier beneden.

Code

Als je alles heb aangesloten zoals hierboven aangegeven, maak je nu een nieuw Arduino project met onderstaande code:

#include"pitches.h"

int melody[] = {
NOTE_E4, NOTE_G4, NOTE_A4, NOTE_A4, 0, 
   NOTE_A4, NOTE_B4, NOTE_C5, NOTE_C5, 0, 
   NOTE_C5, NOTE_D5, NOTE_B4, NOTE_B4, 0,
   NOTE_A4, NOTE_G4, NOTE_A4, 0,
   
   NOTE_E4, NOTE_G4, NOTE_A4, NOTE_A4, 0, 
   NOTE_A4, NOTE_B4, NOTE_C5, NOTE_C5, 0, 
   NOTE_C5, NOTE_D5, NOTE_B4, NOTE_B4, 0,
   NOTE_A4, NOTE_G4, NOTE_A4, 0,
   
   NOTE_E4, NOTE_G4, NOTE_A4, NOTE_A4, 0, 
   NOTE_A4, NOTE_C5, NOTE_D5, NOTE_D5, 0, 
   NOTE_D5, NOTE_E5, NOTE_F5, NOTE_F5, 0,
   NOTE_E5, NOTE_D5, NOTE_E5, NOTE_A4, 0,
   
   NOTE_A4, NOTE_B4, NOTE_C5, NOTE_C5, 0, 
   NOTE_D5, NOTE_E5, NOTE_A4, 0, 
   NOTE_A4, NOTE_C5, NOTE_B4, NOTE_B4, 0,
   NOTE_C5, NOTE_A4, NOTE_B4, 0,

   NOTE_A4, NOTE_A4
 
};
int noteDurations[] = {   
  125, 125, 250, 125, 125, 
  125, 125, 250, 125, 125,
  125, 125, 250, 125, 125,
  125, 125, 375, 125, 
  
  125, 125, 250, 125, 125, 
  125, 125, 250, 125, 125,
  125, 125, 250, 125, 125,
  125, 125, 375, 125, 
  
  125, 125, 250, 125, 125, 
  125, 125, 250, 125, 125,
  125, 125, 250, 125, 125,
  125, 125, 125, 250, 125,

  125, 125, 250, 125, 125, 
  250, 125, 250, 125, 
  125, 125, 250, 125, 125,
  125, 125, 375, 375
};
 
int speed=1.5;
int rood = 13;
int geel = 12;
int groen = 11;
int roodvoetganger = 10;                                                                                                                      
int groenvoetganger = 9;
 
 
void sound(){
  for (int thisNote = 0; melody[thisNote]!=-1; thisNote++) {
 
int noteDuration = speed*noteDurations[thisNote];
tone(3, melody[thisNote],noteDuration);
delay(noteDuration);
noTone(3);
}
}
void setup() {
pinMode(rood,OUTPUT);
pinMode(geel,OUTPUT);
pinMode(groen,OUTPUT);
pinMode(roodvoetganger,OUTPUT);
pinMode(groenvoetganger,OUTPUT);
 
}
 
void loop(){
changeLights();
delay(1000);
}
 
void changeLights(){
 
/* *** auto geel *** */
digitalWrite(geel,HIGH);
digitalWrite(groen,LOW);
delay(1500);
 
/* *** auto rood *** */
digitalWrite(rood,HIGH);
digitalWrite(geel,LOW);
digitalWrite(roodvoetganger,HIGH);
digitalWrite(groenvoetganger,LOW);
delay(800);
 
/* *** voetganger groen  *** */
digitalWrite(roodvoetganger,LOW);
digitalWrite(groenvoetganger,HIGH);
sound();
delay(3700);
/* *** voetganger knippert *** */
for (int teller=1;teller<=4;teller=teller+1){
 digitalWrite(groenvoetganger,HIGH);
 delay(300);
 digitalWrite(groenvoetganger,LOW);
 delay(300);
}
/* *** voetganger rood *** */
digitalWrite(roodvoetganger,HIGH);
delay(800);
/* *** auto groen *** */
digitalWrite(rood,LOW);
digitalWrite(groen,HIGH);
delay(4000);
}

Je moet nu een nieuwe tab aanmaken met de naam “pitches.h”. Zie onderstaande afbeelding waar je dat doet:

Als je dat gedaan hebt kopieer je onderstaande code daarin:

#define NOTE_B0  31
#define NOTE_C1  33
#define NOTE_CS1 35
#define NOTE_D1  37
#define NOTE_DS1 39
#define NOTE_E1  41
#define NOTE_F1  44
#define NOTE_FS1 46
#define NOTE_G1  49
#define NOTE_GS1 52
#define NOTE_A1  55
#define NOTE_AS1 58
#define NOTE_B1  62
#define NOTE_C2  65
#define NOTE_CS2 69
#define NOTE_D2  73
#define NOTE_DS2 78
#define NOTE_E2  82
#define NOTE_F2  87
#define NOTE_FS2 93
#define NOTE_G2  98
#define NOTE_GS2 104
#define NOTE_A2  110
#define NOTE_AS2 117
#define NOTE_B2  123
#define NOTE_C3  131
#define NOTE_CS3 139
#define NOTE_D3  147
#define NOTE_DS3 156
#define NOTE_E3  165
#define NOTE_F3  175
#define NOTE_FS3 185
#define NOTE_G3  196
#define NOTE_GS3 208
#define NOTE_A3  220
#define NOTE_AS3 233
#define NOTE_B3  247
#define NOTE_C4  262
#define NOTE_CS4 277
#define NOTE_D4  294
#define NOTE_DS4 311
#define NOTE_E4  330
#define NOTE_F4  349
#define NOTE_FS4 370
#define NOTE_G4  392
#define NOTE_GS4 415
#define NOTE_A4  440
#define NOTE_AS4 466
#define NOTE_B4  494
#define NOTE_C5  523
#define NOTE_CS5 554
#define NOTE_D5  587
#define NOTE_DS5 622
#define NOTE_E5  659
#define NOTE_F5  698
#define NOTE_FS5 740
#define NOTE_G5  784
#define NOTE_GS5 831
#define NOTE_A5  880
#define NOTE_AS5 932
#define NOTE_B5  988
#define NOTE_C6  1047
#define NOTE_CS6 1109
#define NOTE_D6  1175
#define NOTE_DS6 1245
#define NOTE_E6  1319
#define NOTE_F6  1397
#define NOTE_FS6 1480
#define NOTE_G6  1568
#define NOTE_GS6 1661
#define NOTE_A6  1760
#define NOTE_AS6 1865
#define NOTE_B6  1976
#define NOTE_C7  2093
#define NOTE_CS7 2217
#define NOTE_D7  2349
#define NOTE_DS7 2489
#define NOTE_E7  2637
#define NOTE_F7  2794
#define NOTE_FS7 2960
#define NOTE_G7  3136
#define NOTE_GS7 3322
#define NOTE_A7  3520
#define NOTE_AS7 3729
#define NOTE_B7  3951
#define NOTE_C8  4186
#define NOTE_CS8 4435
#define NOTE_D8  4699
#define NOTE_DS8 4978
#define END -1

Tada! Je hebt nu een stoplicht systeem gemaakt met een geluidje.

Afbeeldingen

[ngg src=”galleries” ids=”2″ display=”basic_imagebrowser”] 

Gemaakt door: Jeroen van Diepen en Noah Kuijstermans

Geef een reactie

Thema door Nand Homan en Jeroen van Diepen

Hey, wij gebruiken Cookie's. Hiermee zorgen wij ervoor dat onze site werkt zoals hij bedoeld is. Ons cookie's hebben alleen maar goede bedoelingen, wij gebruiken ze zo minimaal mogelijk. We gebruiken ze niet voor onderzoeken, alleen voor het draaien van de site zelf.

Dus willen jullie Cookie's? Cookie policy